Værdier for samarbejdet med forældrene
God kommunikation og information
Med god kommunikation og information mener vi at:
- vi og forældrene giver hinanden klare udmeldinger om dagligdagen i et tydeligt sprog
- vi og forældrene informerer hinanden ved brug af forskellige kommunikationsformer (tale, telefon, brev, billeder, nyhedsbreve, mail og møder)
- vi fortæller forældrene om hverdagen - både om det enkelte barn/unge og om generelle forhold på Skelbakken
Gensidig respekt
Med gensidig respekt mener vi at:
- vi har respekt og forståelse for forældrerollen
- forældrene har respekt for vores arbejde med børnene/de unge
- der er åbenhed, fortrolighed og ærlighed i samarbejdet mellem forældrene og os
Faglig tilgang
Tilbuddet tilrettelægger arbejdet ud fra en individuel tilgang til den enkelte borger. De primære
faglige tilgange, der anvendes i arbejdet er:
- Anerkendende tilgang: En anerkendende tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på anerkendelseog værdsættelse. Formålet er at motivere til positiv forandring hos den enkelte.
- Kommunikationspædagogisk tilgang: En kommunikationspædagogisk tilgang er en fagligtilgang, der har fokus på at anvende alle tilgængelige kommunikationsformer i kommunikationen med den enkelte. Formålet er at den enkelte forstår og bliver forstået.
- Neuropædagogisk tilgang: En neuropædagogisk tilgang er en faglig tilgang, der har fokus påhjernens funktion. Formålet er at give personen mulighed for at trække på sine stærke siderinden for områder som opmærksomhed, kommunikation, hukommelse, orienteringsevne og social funktion.
- Relationspædagogisk tilgang: En relationspædagogisk tilgang er en faglig tilgang, der harfokus på samspillet mellem mennesker. Formålet er at udvikle den enkeltes selvforståelse, selvværd og selvtillid.
- Ressourceorienteret tilgang: En ressourceorienteret tilgang er en faglig tilgang, der har fokuspå den enkeltes ressourcer. Formålet er at se muligheder frem for begrænsninger i forhold til personens udvikling.
- Sanseorienteret tilgang: En sanseorienteret tilgang er en faglig tilgang, der har fokus på atstimulere en eller flere sanser. Formålet er at fremme en persons funktionsevne.
Forældreindflydelse Med forældreindflydelse mener vi at:
- vi inddrager forældrene i deres barns fysiske og psykiske liv
- vi inddrager forældrene i arbejdet med handleplanerne
- vi har tydeliggjort, hvornår forældrene inddrages og i hvad
- vi og forældrene støtter hinanden i samarbejdet
Tryghed
Med tryghed mener vi at:
- forældrene føler sig velkomne på Skelbakken
- vi er troværdige ved at vi handler på henvendelser fra forældrene
- vi og forældrene forsøger at få kendskab til hinanden