Hvem er vi?
Vi er et Bo- og Aflastningstilbud under Socialafdelingen i Region Sjælland. Vores beboere er børn og unge, der har en varig og betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Det kan vise sig ved:
- Mobilitetsnedsættelse
- Kommunikationsnedsættelse
- Omfattende behov for personlig hjælp, pleje og bistand
Historie
- 1986: Roskilde Amtskommune etablerede Specialbørnehjemmet Skelbakken for børn og unge med varige funktionsnedsættelser
- 2004: Der blev etableret et aflastningstilbud, og vores navn blev ændret til Bo- og aflastningstilbud Skelbakken
- 2007: I forbindelse med kommunalreformen blev Region Sjælland driftsansvarlig efter Roskilde Amtskommune
- 2011: Vores bygning blev udvidet med et endnu et bo-hus, som er målrettet de unge
Beliggenhed
Skelbakken ligger i et parcelhuskvarter i Karlslunde cirka 1,5 km fra Karlslunde station. Vi har busstoppesteder tæt på, og vi ligger tæt på motorvejen (Køge Bugt Motorvejen afkørsel 29 fra nord og afkørsel 30 fra syd).
Vores bygninger falder naturligt ind i det eksisterende byggeri og miljø med stisystem, grønne områder og gode muligheder for ture til skov og strand.
Skelbakkens værdier
God kommunikation
Med god kommunikation mener vi, at:
- Der er en god formidling og et højt informationsniveau generelt fra ledelse til medarbejdere
- Der er god formidling og højt informationsniveau om dagligdagen internt i husene og husene imellem
- Vi informerer hinanden gennem journalsystemet Sensum One
- Vi er lydhøre, åbne og ærlige over for hinanden
Respekt og loyalitet
Med respekt og loyalitet mener vi, at vi:
- Anerkender hinandens arbejdsfunktioner (nat-, pædagogisk og teknisk arbejde)
- Anerkender hinandens styrker og svagheder
- Overholder og accepterer fælles beslutninger
Tryghed og tillid
Med tryghed og tillid mener vi, at:
- Vi bakker hinanden op i vanskelige situationer
- Vi drager omsorg for og hjælper hinanden
- Vi har et miljø, hvor vi tør sige vores mening og der er plads til at fejle
- Vores kriseberedskab fungerer efter hensigten
Høj faglighed
Med høj faglighed mener vi, at vi:
- Bruger hinandens faglighed og ressourcer - for eksempel ved at dele vores faglige viden med hinanden
- Udvikler os fagligt ved at deltage i kurser, uddannelse, pædagogiske dage og ved at læse relevant faglitteratur
Godt arbejdsmiljø
Med godt arbejdsmiljø mener vi, at:
- Vi kan regne med hinanden
- Der skal være en glad og positiv stemning
- Der er gode fysiske rammer med nødvendige hjælpemidler
- Vi har opbakning fra ledelsen
- Der bliver fulgt op på beslutninger og tiltag
God kommunikation og information
Med god kommunikation og information mener vi, at:
- Vi giver hinanden klare beskeder om dagligdagen i et tydeligt sprog
- Vi informerer hinanden ved at bruge forskellige former for kommunikation (tale, telefon, brev, billeder, nyhedsbreve, mail og møder)
- Vi fortæller jer om hverdagen - både om jeres barn og om generelle forhold på Skelbakken
Gensidig respekt
Med gensidig respekt mener vi, at:
- Vi har respekt og forståelse for forældrerollen, og at I har respekt for vores arbejde med børnene og de unge
- Der er åbenhed, fortrolighed og ærlighed i samarbejdet mellem jer og os
Faglig tilgang
Vi planlægger vores arbejde ud fra en individuel tilgang til den enkelte beboer. Den primære faglige tilgang, vi bruger er KRAP:
KRAP står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis, og KRAP-metoden bygger primært på 3 vigtige grundpiller – nemlig:
- Det, vi tænker oplever, vi som virkeligt, men vi kan lære at tænke anderledes
- Alle mennesker har ressourcer, og vi udvikler os bedst gennem vores succeser
- Alle mennesker har grundlæggende behov for anerkendelse
Endvidere arbejder vi med:
- Kommunikationspædagogisk tilgang: Har fokus på at bruge alle tilgængelige kommunikationsformer i kommunikationen med den enkelte. Formålet er, at den enkelte forstår og bliver forstået
- Neuropædagogisk tilgang: Har fokus på hjernens funktion. Formålet er at give personen mulighed for at trække på sine stærke sider inden for områder som opmærksomhed, kommunikation, hukommelse, orienteringsevne og social funktion
- Relationspædagogisk tilgang: Har fokus på samspillet mellem mennesker. Formålet er at udvikle den enkeltes selvforståelse, selvværd og selvtillid
- Sanseorienteret tilgang: Har fokus på at stimulere en eller flere sanser. Formålet er at fremme beboernes funktionsevne
Forældreindflydelse
Med forældreindflydelse mener vi, at vi:
- Inddrager jer i jeres barns fysiske og psykiske liv
- Inddrager jer i arbejdet med handleplanerne
- Gør det tydeligt, hvornår I bliver inddraget og i hvad
- Støtter hinanden i samarbejdet
Tryghed
Med tryghed mener vi, at:
- I som forældrene skal føle jer velkomne på Skelbakken
- Vi er troværdige ved, at vi handler på jeres henvendelser
- Vi forsøger at få kendskab til hinanden
God og kærlig omsorg
Med god og kærlig omsorg mener vi, at vi:
- Læser og forstår dig og dine signaler
- Tager højde for dine behov og ønsker
- Giver individuel pleje
- Tager hensyn til dit udviklingstrin og din alder
Indflydelse
Med indflydelse mener vi, at vi:
- Giver dig mulighed for at vælge
- Giver dig mulighed for at påvirke din egen dagligdag
God kommunikation
Med god kommunikation mener vi, at vi:
- Taler med dig
- Giver dig tid og mulighed for at udtrykke dig
- Arbejder med forskellige kommunikationsformer til dig
- Er opmærksomme på vores egen kommunikation og kropssprog i forhold til dig
Tryghed
Med tryghed mener vi at:
- Vi skaber forudsigelighed og overskuelighed for dig
- Vi skaber hjemlige rammer og nærvær
- Du oplever tæt kontakt med os
Positiv udvikling
Med positiv udvikling mener vi, at vi:
- Arbejder ud fra din handleplan
- Giver dig mulighed for fysiske aktiviteter og oplevelser
- Skaber rammer, som kan udvikle dine kompetencer
- Udvikler din selvstændighed ved at give dig valgmuligheder
- Laver aktiviteter på tværs af husene
Opdateret torsdag den 5. jun. 2025