Hvem er vi?
Vi er en Bo- og Aflastningstilbud under Socialafdelingen i Region Sjælland. Vores beboere er børn og unge, der har en varig og betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Det kan vise sig ved:
- Mobilitetsnedsættelse
- Kommunikationsnedsættelse
- Omfattende behov for personlig hjælp, pleje og bistand.
Historie
- 1986: Roskilde Amtskommune etablerede Specialbørnehjemmet Skelbakken for børn og unge med varige funktionsnedsættelser.
- 2004: Der blev etableret et aflastningstilbud, og vores navn blev ændret til Bo- og aflastningstilbud Skelbakken.
- 2007: I forbindelse med kommunalreformen blev Region Sjælland driftsansvarlig efter Roskilde Amtskommune.
- 2011: Vores bygning blev udvidet med et endnu et bo-hus, som er målrettet de unge.
Beliggenhed
Skelbakken ligger i et parcelhuskvarter i Karlslunde cirka 1,5 km fra Karlslunde station. Vi har busstoppesteder tæt på, og vi ligger tæt på motorvejen (Køge Bugt Motorvejen afkørsel 29 fra nord og afkørsel 30 fra syd).
Vores bygninger falder naturligt ind i det eksisterende byggeri og miljø med stisystem, grønne områder og gode muligheder for ture til skov og strand.
Skelbakkens værdier
God kommunikation
Med god kommunikation mener vi, at:
- Der er en god formidling og et højt informationsniveau generelt fra ledelse til medarbejdere.
- Der er god formidling og højt informationsniveau om dagligdagen internt i husene og husene imellem.
- Vi informerer hinanden gennem journalsystemet Sensum One.
- Vi er lydhøre, åbne og ærlige over for hinanden.
Respekt og loyalitet
Med respekt og loyalitet mener vi, at vi:
- Anerkender hinandens arbejdsfunktioner (nat-, pædagogisk og teknisk arbejde).
- Anerkender hinandens styrker og svagheder.
- Overholder og accepterer fælles beslutninger.
Tryghed og tillid
Med tryghed og tillid mener vi, at:
- Vi bakker hinanden op i vanskelige situationer.
- Vi drager omsorg for og hjælper hinanden.
- Vi har et miljø, hvor vi tør sige vores mening og der er plads til at fejle.
- Vores kriseberedskab fungerer efter hensigten.
Høj faglighed
Med høj faglighed mener vi, at vi:
- Bruger hinandens faglighed og ressourcer - for eksempel ved at dele vores faglige viden med hinanden.
- Udvikler os fagligt ved at deltage i kurser, uddannelse, pædagogiske dage og ved at læse relevant faglitteratur.
Godt arbejdsmiljø
Med godt arbejdsmiljø mener vi, at:
- Vi skal være glade for at komme på arbejde.
- Der skal være en glad og positiv stemning.
- Der er gode fysiske rammer med nødvendige hjælpemidler.
- Vi har opbakning fra ledelsen.
- Der bliver fulgt op på beslutninger og tiltag.
God kommunikation og information
Med god kommunikation og information mener vi, at:
- Vi giver hinanden klare beskeder om dagligdagen i et tydeligt sprog.
- Vi informerer hinanden ved at bruge forskellige former for kommunikation (tale, telefon, brev, billeder, nyhedsbreve, mail og møder).
- Vi fortæller jer om hverdagen - både om jeres barn og om generelle forhold på Skelbakken.
Gensidig respekt
Med gensidig respekt mener vi, at:
- Vi har respekt og forståelse for forældrerollen, og at I har respekt for vores arbejde med børnene/de unge.
- Der er åbenhed, fortrolighed og ærlighed i samarbejdet mellem jer og os.
Faglig tilgang
Vi planlægger vores arbejde ud fra en individuel tilgang til den enkelte borger. De primære faglige tilgange, vi bruger i arbejdet, er:
- Anerkendende tilgang: Har fokus på anerkendelse og værdsættelse. Formålet er at motivere til en positiv forandring hos den enkelte.
- Kommunikationspædagogisk tilgang: Har fokus på at bruge alle tilgængelige kommunikationsformer i kommunikationen med den enkelte. Formålet er, at den enkelte forstår og bliver forstået.
- Neuropædagogisk tilgang: Har fokus på hjernens funktion. Formålet er at give personen mulighed for at trække på sine stærke sider inden for områder som opmærksomhed, kommunikation, hukommelse, orienteringsevne og social funktion.
- Relationspædagogisk tilgang: Har fokus på samspillet mellem mennesker. Formålet er at udvikle den enkeltes selvforståelse, selvværd og selvtillid.
- Ressourceorienteret tilgang: Har fokus på den enkeltes ressourcer. Formålet er at se muligheder frem for begrænsninger i forhold til personens udvikling.
- Sanseorienteret tilgang: Har fokus på at stimulere en eller flere sanser. Formålet er at fremme en persons funktionsevne.
Forældreindflydelse
Med forældreindflydelse mener vi, at vi:
- Inddrager jer i jeres barns fysiske og psykiske liv.
- Inddrager jer i arbejdet med handleplanerne.
- Gør det tydeligt, hvornår I bliver inddraget og i hvad.
- Støtter hinanden i samarbejdet.
Tryghed
Med tryghed mener vi, at:
- I som forældrene skal føle jer velkomne på Skelbakken.
- Vi er troværdige ved, at vi handler på jeres henvendelser.
- Vi forsøger at få kendskab til hinanden.
God og kærlig omsorg
Med god og kærlig omsorg mener vi, at vi:
- Læser og forstår dig.
- Tager højde for dine behov og ønsker.
- Giver individuel pleje.
- Tager hensyn til dit udviklingstrin og din alder.
Indflydelse
Med indflydelse mener vi, at vi:
- Giver dig mulighed for at vælge.
- Giver dig mulighed for at påvirke din egen dagligdag.
God kommunikation
Med god kommunikation mener vi, at vi:
- Taler med dig.
- Giver dig tid og mulighed for at udtrykke dig.
- Arbejder med forskellige kommunikationsformer til dig.
- Er opmærksomme på vores egen kommunikation og kropssprog i forhold til dig.
Tryghed
Med tryghed mener vi at:
- Vi skaber forudsigelighed og overskuelighed for dig.
- Vi skaber hjemlige rammer og nærvær.
- Du oplever tæt kontakt med os.
Positiv udvikling
Med positiv udvikling mener vi, at vi:
- Arbejder ud fra din egen handleplan.
- Giver dig mulighed for fysiske aktiviteter og oplevelser.
- Skaber rammer, som kan udvikle dine kompetencer.
- Udvikler din selvstændighed ved at give dig valgmuligheder.
- Laver aktiviteter på tværs af husene.
Opdateret mandag den 20. jan. 2025